De lagere school is een relatief onbezorgde tijd, alhoewel daar de eerste tekenen van je ADHD te voorschijn zullen komen. En de school zal aan je ouders vragen om je te laten testen. En na een positieve diagnose zal er wat meer rekening gehouden worden met je gedrag. Het ‘feest’ begint als je naar de middelbare school gaat. Als kind ben je nog niet bewust van de toekomst. Alles wat je doet en leert, heeft met elkaar te maken.
Op de middelbare school zijn allemaal regels waar je als scholier aan moet voldoen. En daar stopt het niet. Thuis kom je ook steeds meer in aanraking met regels. Zelfs op het sportveld. Er is geen ontkomen aan. En naarmate je ouder wordt, zal het aantal (on)geschreven regels alleen maar toenemen.
En dat geldt ook voor het gedrag wat je vertoont. Naarmate je ouder wordt, verwacht de omgeving dat je je gedraagt zoals iedereen zich gedraagt. Je zult op zoek moeten naar een soort modus. Een manier om te overleven in voor jou vijandelijke wereld. Wat kun je doen? De creatie van een omgeving is het antwoord. Een omgeving waar je optimaal gebruik kunt maken van je speciale ADHD-Talenten, terwijl deze ook oplossingen biedt voor je uitdagingen die specifiek worden veroorzaakt door ADHD.
En daar heb je de hulp van je ouders bij nodig. Zij zijn voor een groot deel verantwoordelijk voor je leerproces. Ze helpen je met het kiezen van scholen, bepalen waar je woont, je opvoeding, geven je te eten, doen bijna alles voor je. Brengen je in contact met anderen en laten je dingen ontdekken. Ze houden van je ‘no matter what’. Dan zijn er nog de leraren. Als je mazzel hebt dan zijn ze een steun in je rug. Denk eraan; alles komt van twee kanten. Ze doen hun uiterste best je te helpen binnen het systeem waar ook zij aan moeten voldoen.
Op school ontmoet je leeftijdsgenoten met wie je samen de reis maakt en samen met hun wordt je klaargestoomd voor de toekomst. Je doet kennis & kunde op, je gaat over van klas naar klas en als je je examens positief afsluit, kun je gaan studeren. HBO, Universiteit, etc. En hoe eerder je als kind bewust bent wat ADHD voor gevolgen voor je heeft, hoe beter. Het betreft jouw toekomst en hoe eerder je dat door hebt, hoe beter.
Het lastige voor ouders is dat kinderen eerder wat aannemen van een vreemde. Een ‘toevallige’ ontmoeting kan zomaar voor inzicht zorgen. Ouders kunnen hun kinderen naar een training sturen waar ze inzicht krijgen wat ADHD is en wat het voor hen betekent. NU maar ook in de toekomst. Dat is de bijdrage van CoachvoorADHD. Wij hebben als ervaringsdeskundigen voorkennis en leren ouders hoe ze hun kinderen wel kunnen bereiken.
De medewerking van het kind, puber of adolescent met ADHD is de sleutel van het succes. Je zal moeten Willen. En het zien, het begrijpen zorgt dat het Willen aan gaat. Is het wel de juiste vervolgopleiding voor je, is het wel de baan die goed bij je past, waar je ADHD Talenten goed inzetbaar zijn en waar oplossingen gezocht worden voor je uitdagingen.
Een onderdeel van de oplossing is de creatie van een omgeving waar je aan de ene kant optimaal gebruik kunt maken van je speciale ADHD-Talenten, terwijl deze ook oplossingen biedt voor je uitdagingen die specifiek worden veroorzaakt door ADHD.
Voel je je aangesproken, neem vrijblijvend contact met ons op.